بازار ملک و مسکن نه تنها در ایران که در جهان یک بازیگر و فاکتور موثر و مهم در اقتصاد کشورهاست.  رونق بازار مسکن و ساخت و ساز به معنای رونق صنایعی چون فولاد و سیمان و صدها صنعت مرتبط و در عین حال ایجاد هزاران موقعیت شغلی است. از مزایای دیگر بازار مسکن محدود بودن به مرزهای کشور، شهر یا موقعیت جغرافیایی است و بنابراین چندان از بازار دیگر کشورها تاثیر نمی گیرد.  اما همین بازار به شدت آسیب پذیر است و علاوه بر آن به دلیل حجم بالای پولی که در این بازار است میتواند به سرعت اقتصاد یک کشور را نیز تحت تاثیر قرار دهد و برای نمونه آخرین و بزرگترین بحران اقتصادی جهان از بازار مسکن آمریکا شروع شد.
در ایران مسکن و ملک جایگاه خاصی در اقتصاد خانوار و هزینه های آن دارد و تاثیر مستقیمی نیز در دیگر هزینه ها از جمله خوراک، تحصیل، ورزش و... بخصوص در شهرهای بزرگ و علی  الخصوص در محله های گران قیمت شهرها دارد. اینگونه است که گاهی مثلاً در یک محله شمالی تهران برای یک همبرگر یا پیتزا یا هزینه یک باشگاه ورزشی بایستی سه برابر بیشتر به نسبت همان محصول یا خدمات در یکی از محله های مرکزی یا جنوبی تهران هزینه کنید. بازار ملک و مسکن مورد علاقه همه است از بساز و بفروشهایی که تنها سرمایه ساخت یک آپارتمان دارند تا شرکتهای سرمایه گذاری بانکها، موسسات مالی، بیمه ها، صندوق های بازنشستگی و... به صراحت میتوان گفت بخش بزرگی از پس انداز مردم در بانکها و موسسات مالی برای ساخت مسکن و ملک و فروش مجدد آن به مردم استفاده می شود. حقیقت این است تا اینجای کار مشکل خاصی حداقل با ملاکهای بازار آزاد و روالهای معمول اقتصادی نیست اما بازار ملک و مسکن در کشور ما کمی تفاوت دارد ما جزو معدود کشورهایی هستیم که قیمت ملک با کاهش ارزش ریال، افزایش نرخ برابری ارز حتی در کوتاه مدت، افزایش رونق اقتصادی،کاهش توان و رشد اقتصادی، رکود بازار مسکن یا رونق بازار مسکن، رونق بورس یا ریزش ارزش بورس  و در کل هرگونه تاثیر مثبت و منفی دیگری در اقتصاد بالا می رود و جالب آنکه بخش بزرگی از این افزایش نه به هزینه ساخت که  به قیمت زمین اختصاص دارد. اگر بپذیریم که قیمت زمین وابسته به تقاضا و نیاز مردم است باید از خود بپرسیم که چگونه با افزایش قیمت ارز ناگهان و در چند ماه قیمت زمین در برخی محله های تهران دو برابر شده است؟
بازارهای ملک و مسکن ایران نشانه های از یک بیماری اقتصادی را همراه خود دارد که ریشه در مسائلی چون وجود هزاران سازنده ریز که به دنبال سود بالا هستند و سرمایه سنگین موسسات مالی که جای بازی برای احتکار یا ثابت نگاه داشتن قیمت مسکن را دارند و سیاستهای ناکارآمد دولتی در توسعه مسکن را دارد و این بیماری نه تنها قیمت مسکن و هزینه خانه دار شدن مردم که دیگر هزینه های زندگی شهروندان را نیز به شکل نامعقولی بالاتر برده است. شاید نیاز باشد که بازار مسکن حداقل یکبار هم که شده دچار ریزش و سقوط شود و هرچند با یک شوک به اقتصاد کشور شاهد قیمتهای واقعی باشیم هرچند غولهای اقتصادی کشور تمایلی به اینکار ندارند و حتی با نگاه داشتن آپارتمانهای خالی از ریزش قیمتها و کاهش ارزش سرمایه گذاری خود جلوگیری میکنند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: